22 de MARÇ: PRESENTACIÓ DE L'OPUSCLE DE LA SETMANA SANTA


Imatge extreta del Facebook de Torredembarra Bloc.

Divendres, 22 de març de 2024

Pati del Castell

20h

Veieu la notícia a Ona la Torre, Torredembarra Actualitat.

Escolteu l'entrevista a Ona la Torre amb Anna Plaza


Foto extreta de les xarxes socials de l'Ajuntament de Torredembarra.


Armats, caramelles i associacionisme

Moltes de les informacions que citaré en aquesta intervenció les conec gràcies als treballs de recerca sobre els Armats i la Veu del Poble que he realitzat amb l’amic David Morlà, promoguts per la mateixa Confraria de la Creu.

Obrim una setmana, la Setmana Santa, plena d’activitat, d’activitats preparades amb cura durant mesos, que formen part d’unes tradicions transmeses de pares a fills des de fa generacions.

És una setmana, que enguany arriba molt aviat, que ens obrirà les portes a la pasqua, al bon temps, a la primavera, al renaixement de la natura, aquest renaixement cíclic que endreça les nostres vides i la de la resta dels éssers vius.

Cada cop costa més, però, saber on som. Ara que, amb el canvi climàtic, el fred no acaba d’arribar, les pluges quasi han desaparegut i la calor ha esdevingut molt pesada a l’estiu.

Les tradicions, com veurem, el cicle festiu, el calendari que ha ordenat durant generacions les nostres vides, ens ajuda a ressituar-nos.

El consumisme empès per les noves tecnologies encara ha desdibuixat més aquest temps cíclic, que ens portava a hivernar, a cuinar amb els productes de temporada, a endreçar, apedaçar les coses, emblanquinar les cases, revisar la roba, a fer el canvi d’armari.

Toca asserenar els cors i tornar a compartir places i carrers. Toca reflexionar i tornar a fer poble. Toca enfortir el nostre teixit associatiu, que té la virtut de lligar ànimes, fomentar la solidaritat i el temps compartit de qualitat.

Dèiem que davant d’aquesta situació, les tradicions, els rituals i el calendari festiu ens ajuden a ressituar-nos. Són una peça clau i cap anunci, ni cap tik tok ens ho farà saber. El conjunt de festes tradicionals, que anem refent sense que ens n’adonem, recuperant, reinventant i afegint, ens recorden que tenim unes arrels i que tenim futur. Ens recorden que som poble i no només consumidors; que la vida compartida és més bonica i autèntica; que el temps passa i que tenim tot un món i una cultura per transmetre a les noves generacions.

 

CALENDARI FESTIU DE TORREDEMBARRA

Torredembarra gaudeix d’un calendari festiu molt ric que es va fent gran gràcies a la creativitat, a la recerca i a les ganes de compartir dels seus veïns. Unes pràctiques s’han perdut i d’altres han arribat per quedar-se.

Comencem per Nadal. Fem el pessebre. El concurs de pessebres i diorames. Fem cagar el tió. El dinar de Nadal i els canelons de Sant Esteve. Els Pastorets que fèiem abans a la “Caixeta”. La Fira de Nadal i de la bicicletada de Sant Esteve. Fer barrera per Sants Innocents. L’arribada de l’home del nassos, ara amb estètica modernista a Torredembarra. I la cursa de Sant Silvestre, que ha vingut per quedar-se.

I arriben els reis, amb les carrosses, els patges i els caramels. Els nostres avis ens recorden que abans no venien els reis, vull dir que no els arribaven a veure. S’anava al defora i s’encenien llibants vells que havien servit per fer anar les sínies. Es feia un espectacle desorganitzat de fum, amb les cordes enquitranades enceses donant voltes i cantant la cantarella: els reis, els reis, la barba els hi creix.

Per Sant Sebastià celebrem la festa major de Clarà.

Pel carnaval torna la sàtira que encara es pot llegir en alguna carrossa que recull l’esperit de la tradició torrenca. Tenim la Figa te Fai, una mascarada que fa riure a petits i grans.

La quaresma, aquest temps de reflexió, amb una rica gastronomia i amb els bunyols de vent.

La Setmana Santa, ara en parlarem, amb professons i caramelles.

Sant Jordi i les festes del barri de Sant Jordi.

El corpus. Els antics concursos d’engalanar carrers. La professó amb els infants que han fet la primera comunió.

La Festa Major de Baix a Mar, per Sant Joan. El solstici d’estiu, amb les fogueres que fèiem a cada barri. Quantes fogueres cremaven a Torredembarra als anys 80? Trenta? Quaranta? Ara tot just se’n fa una al Barri Marítim. I per molts anys!

La Festa del Quadre, la professó, el seguici, els villancets, els balls, els concerts i totes les noves generacions de torrencs que es van incorporant a la festa.

La Professó de la Verge del Carme.

La Festa Major de Santa Rosalia, amb els balls parlats i els elements del seguici popular recuperats gràcies a les recerques i les referències del segle XIX i més enllà.

I Tots Sants. Posar flors al cementiri. Fer panellets i torrar castanyes. Recordar els que ja no hi son i recordar les tradicions perdudes que ens expliquen els avis, com la subhasta de panellets a cal Punsoda.

I tirar a bateig havent sentit l’avís de les campanes.

 

SETMANA SANTA

Aturem-nos a la Setmana Santa. La comunitat cristiana recorda els últims moments de la vida de Jesucrist a la Terra: la Passió, la Mort i la Resurrecció.

La Setmana Santa comprèn un conjunt de cerimònies litúrgiques que es realitzen en tot el món catòlic, amb petites variants a cada lloc.

La Setmana comença el divendres de Dolors, abans del Diumenge de Rams, i acaba el Diumenge de Pasqua. És la darrera setmana de la Quaresma.

La parròquia és el centre de les celebracions religioses de la Setmana Santa però també ho són els carrers i les places, esdevenint l’escenari de la benedicció de les palmes per Diumenge de Rams, de les processons, les cantades de caramelles i de l’anar i venir de les mones de Pasqua.

La Setmana Santa torrenca comença amb aquest acte solemne al pati del Palau dels Icard, després de setmanes d’assajos i d’actes previs. Els sons tènues que ens han arribat a les cases els vespres d’hivern, provinents dels assajos que es fan al defora, ara ompliran els carrers del nucli antic. Timbals, passes, cobla de ministrers, silencis. De cop les campanes callaran i podrem escoltar les matraques.

A Torredembarra tenim referències dels actes organitzats per la Setmana Santa des del segle XVI. No sabem pas tots els detalls que voldríem, és clar, però sí que hi ha constància escrita que es feia missa el Dijous Sant i diversos actes el Divendres Sant.

Val a dir que una part de l’arxiu parroquial es va cremar al segle XVII, a la guerra dels Segadors, i que molta documentació conservada encara resta per analitzar.

Estic convençut que els propers anys podrem llegir nous estudis que ens permetran conèixer la Torredembarra d’aquella època.

A l’Arxiu Històric de l’Arquebisbat de Tarragona es conserva força documentació de confraries, visites de l’Arquebisbe, informació sobre les relíquies, inventaris, llibres de compliment pasqual, etc. Tota aquesta informació ben analitzada donarà lloc a llibres i articles ben interessants.

M’agradaria que ens féssim una idea de la riquesa associativa al voltant de la Setmana Santa d’ara i també d’abans repassant alguns dels noms de les confraries torrenques més antigues: la Confraria de Sant Sebastià (1627-1770), la Confraria de la Mare de Déu del Roser (1629-1962), la Confraria de Sant Isidre (1638-1770), la Confraria de Sant Roc i Sant Cristòfol (1655-1777), etc.

Les confraries desenvolupaven diferents tasques al voltant de la parròquia. En destaquen el manteniment dels altars respectius, la celebració de les festes del seu sant respectiu i la participació activa a la Setmana Santa. Tenien, també, un component d’ajuda mútua importantíssim. En el cas de la Confraria del Sant Crist, per exemple, si un confrare patia una malaltia greu, la resta de la comunitat se solidaritzava amb ell, ja fos a través del donatiu de diners o bé a través de treball gratuït. En cas de la mort d’un membre, la Confraria portava el taüt, feia visible el seu penó i es feia càrrec de les despeses de l’enterrament. Les confraries eren hereves dels antics gremis que unien totes les persones d’un mateix ofici per reglamentar i ajudar-se.

Gràcies a la documentació conservada d’aquestes confraries, també coneixem alguns detalls de l’antiga Setmana Santa torrenca.

La Confraria del Sant Crist, per exemple, controlava l’assistència dels seus membres a la professó de Dijous Sant lliurant un butlletí el dia abans. L’endemà, abans de començar la professó, el sagristà segon els recollia i comprovava qui havia fallat.

A partir del segle XIX també tenim detalls gràcies a les cròniques periodístiques publicades a la premsa.

L’any 1871, per exemple, “Las fiestas de Semana Santa han estado concurridísimas y particularmente la del viernes Santo, tanto el via-crucis de la madrugada, como la función de la mañana y procesión de la noche. Las Pascuas han sido alegres  y el segundo día hubo misa mayor con orquestra dirigida por el Sr. Ruano. En las romerías de las ermitas de Bará, Montornés y S. Antonio de Altafulla se ha notado un concurso numeroso.”[1]

La lectura de les actes del ple municipal de Torredembarra també ens aporten detalls interessants.

L’any 1890, per exemple, l’Ajuntament, “Siguiendo la costumbre de años anteriores se acordó asistir en Corporación a los divinos oficios que deben celebrarse el jueves y viernes santos próximos y la procesión del último de dichos días”.

A finals del segle XIX, la Congregació de la Sang de Nostre Senyor Jesucrist organitzava la professó de Divendres Sant a Torredembarra. Segurament, era l’entitat hereva de la Confraria de la Puríssima Sang de Jesucrist. Cal destacar el seu paper d’ajuda mútua, contemplant la cobertura mèdica i suport als socis que emmalaltien. Posseïen misteris, vestits, altres objectes relacionats amb la professó i diners per a pagar despeses del guarniment de l’altar del Nostre Senyor Jesucrist. El seu funcionament estava totalment pautat i disposava, per exemple, que quan moria un membre de la Congregació el Sagristà Major i el pendonista vestits amb les vestes assistien a l’enterrament portant el penó de la Congregació.

La Setmana Santa va patir alts i baixos molt importants. El que no es va perdre mai va ser el costum d’anar a menjar la mona al defora. L’any 1915, per exemple, es preparava una gran festa pel dilluns de Pasqua als Munts, a la plaça que feia uns anys havia fet construir Esteve Huguet expressament per anar a ballar-hi els dies d’aplec i que va ser batejada amb el nom de “Visca la Gresca”. Per aquell any s’havia contractat un grup de grallers i la banda del Regiment d‘Almansa. A la nit es va fer ball al Recreo, de les nou fins les dues de la matinada. De la mateixa manera, el 1917, per pasqua, la Joventut Torredembarrense, el jovent del Sabó, va organitzar un aplec a Vista Alegre. Hi van participar el cor de la Joventut i el quintet els Caps Blancs del Vendrell.[2]

 

ARMATS

Els Armats, juntament amb altres elements, reviuen uns fets transcendentals per als cristians. Els Armats representen l’exèrcit romà, que acatava les ordres de Ponç Pilat, governador de la província romana de Judea entre els anys 26 i 36.

Es fa difícil precisar quan van aparèixer els Armats a les processons. Aquesta qüestió, com tantes altres en els fenòmens de cultura popular, és ben difícil de saber. Els investigadors no s’acaben de posar d’acord i són diverses les hipòtesi que corren pels llibres. En tot cas, les referències més antigues a Catalunya són de principis del segle XVIII: Badalona (1701), Manresa (1704), Mataró (1705) i Reus (1705).

Jo crec que els armats de Torredembarra podrien també ser d’aquesta època, però encara no en tenim proves. De la Confraria de la Puríssima Sang de Jesucrist tenim referències del 1711. És en aquella època que s’han datat les referències més antigues dels grups d’Armats a Catalunya. Alguns d’aquests grups van sorgir de congregacions de la Sang per regular la disciplina pública de les processons del Sant Enterrament. És el cas de la Reial Congregació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist de Reus. Sabem del cert, que a finals del segle XIX i a principis del XX, a Torredembarra, la Sang era l’entitat que tenia cura de la professó. Per tant podríem pensar que també ho fes durant el segle XVIII? Aquesta Congregació tenia una secció d’Armats? En aquests moments, doncs, no podem respondre a aquesta pregunta per manca de dades de l’època.

 

1828

Curiosament, lluny del que es podria preveure, durant el segle XIX els Armats van viure diferents etapes d’expansió. L’impuls de les dramatúrgies religioses van seguir fins i tot en el sexenni revolucionari (1868-1874) quan l’església va impulsar la religiositat popular com a alternativa al creixent moviment obrer organitzat. En aquest sentit cal recordar que es disposen de moltes referències documentals i textos de balls parlats hagiogràfics a Torredembarra i a pobles de la rodalia representats al llarg de la segona meitat del segle XIX.

En aquest segle trobem la primera referència escrita sobre els armats de Torredembarra.

La referència més antiga que hem localitzat d’Armats a Torredembarra data del 1828. D’aquí 4 anys tindrem un aniversari ben rodó. Farà 200 anys, com a mínim, que Torredembarra té armats.

Aquesta referència prové dels llibres d’actes de la Confraria i Congregació de la Sanch de Jesuchrist de Tarragona. Aquests llibres, durant la Guerra Civil, es van destruir excepte quatre que, per casualitat, eren a casa d’un dels socis. Gràcies a ells podem conèixer molts detalls d’aquesta Congregació. Se sap que l’any 1828 els Armats de Tarragona van voler renovar la seva indumentària, especialment els cascs o murrions. Els que tenien fins aleshores sembla ser que eren de cartró i se’ls havien fet malbé durant la última professó per culpa de la pluja. A l’acta de la junta de l’11 de març es pot llegir que l’estanyer tarragoní Ramon Garcia els va oferir un model de casc que ja havia fet per als Armats de Torredembarra i que venia a cinc pessetes la unitat. Una representació dels Armats tarragonins va venir a Torredembarra a veure com eren els cascs i, fins i tot, es van emportar un vestit sencer d’armat per tal de treure’n el patró. Finalment, ni el model de casc ni el vestit no van agradar als Armats tarragonins que van cercar altres dissenys.

Amb aquestes dades sabem, si més no, que l’any 1828 a Torredembarra existia una colla d’Armats organitzada i que tenia un vestuari i uns cascs metàl·lics diferents dels tarragonins. És més que probable que ja existís un grup d’Armats abans d’aquesta data però, en tot cas, fins al moment, no en tenim constància documental. 200 anys!

 

1922

Fem un salt en el temps i anem al 1922. A Torredembarra l’any 1922 i, gràcies a mossèn Joaquim Boronat i als vicaris Jaume Espí i Emilio Vilà, es va organitzar de nou la professó del Sant Enterrament la nit del Divendres Sant, després de 14 anys de no fer-se.

Dies després, La Vanguardia feia la crònica d’aquella Setmana Santa torrenca on destacava la presència d’un grup d’Armats a la professó:

 

Asistía a tan piadora fiesta el clero de las dos parroquias de esta villa, presidido por los reverendos don Joaquín Boronat, don Claudio Roig y don Emilio Vilá. Abría la procesión una compañía de soldados romanos con su capitán «Menaya» y la cerraban el contramaestre de este puerto señor Benítez, el cabo señor Olivella y el subcabo señor Torrens, de nuestro somatén.”

 

L’any 1922, doncs, és la data de la recuperació dels Armats torrencs. Sembla ser que aquesta tradició es va engegar amb força i que durant aquella dècada no es va perdre.

De l’any 1925 data un dels inventaris de l’Església Parroquial de Sant Pere conservat a l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona. En aquest inventari s’hi registren “Ornamentos de centuriones: Un juego de once con las correspondientes lanzas, tambores y estandarte”.

Dels Armats d’abans de la Guerra Civil es recorda que es canviaven al Recreo, el Cafè de Dalt. Josep Agràs Solé (1875-1958), de cal Cèntim, era el Capità Manaies, ho va ser durant molts anys. Un dels timbalers era Pau Mercadé Salvet.

1962

Fem un altre salt en el temps. Després de la guerra diversos veïns van tornar a engegar la Setmana Santa. Tots els passos i objectes havien estat destruïts durant la Guerra Civil. Quedava la creu de les Germanes de la Caritat, La Creu de les Monges, i poca cosa més. De mica en mica, es van anar recuperant misteris. Per a fer-ho s’organitzaven rifes i es rebien donatius.

El procés de recuperació de la Setmana Santa torrenca va ser lent però constant. La recuperació dels Armats torrencs a principis dels anys seixanta no va ser casual, doncs. A més a més, l’associacionisme torrenc vivia una certa revifalla amb la creació de diferents entitats com el Grup d´Aficionats a l´Art, la Societat de Caçadors, la Massa Coral la Veu del Poble, la Unió Ciclista, la Coral Verge Bruna, l´associació parroquial Amics del Mar, el Club Marítim, l´Agrupació Sardanista l´Antina, etc. Vint-i-dos anys després de la guerra, Torredembarra havia canviat força i l’economia començava a arrencar. Ja hi havia turistes i alguns locals per al lleure. L’estancament demogràfic de les dècades de 1930 i 1940 s’havia acabat.

És en aquest context que el 1960 Ramona Roig va llençar la idea de recuperar els Armats. Ella encara els recordava d’abans de la guerra. La Ramona i la seva filla van comentar la idea a mossèn Josep Manresa. Tothom es va acabar engrescant. Després de parlar-ho amb Antonio Pallàs Meseguer, el Baster, el projecte ja no es podia aturar. Llavors el Baster tenia el seu taller als baixos de la casa de Ramona Roig i del seu marit Lluís Sumoy.

Es van fer rifes per a recollir diners, es van recollir donatius a l’església, l’Ajuntament va concedir una petita subvenció, Joan Soler de cal Tarragoní va regalar l’import corresponent al d’un armat sencer, es va fer una col·lecta per les cases del poble, etc. Amb els diners recollits van comprar part del material (cascs i cuirasses) de segona mà a la Congregació de la Sang de Tarragona. Aquesta entitat també els va facilitar un vestit per a fer de patró.

Els primers en apuntar-se als armats van ser homes que acostumaven a anar al taller del Baster a fer la tertúlia. Després una colla d’Armats eren del futbol. El boca orella i les amistats van fer la resta.

Finalment el primer grup d’Armats va estar format per: Antonio Pallàs (Capità Manaies), Pere Cañellas  (trompeta), Pere Panadès, Silvestre Suñé, Jordi Magriñà, Enric Papiol, Josep Coch, Jaume Parès, Rosendo Sabaté, Octavi Solé, Santi Rimbau, Lluís Roig, Joan Vidal, Antonio Sastre i Alexandre Freixas (timbal).

Alguns d’aquests Armats van estar un temps a la colla i d’altres, molts anys.

 

1963-1991

Durant els anys posteriors i fins el 1992, que es va produir un canvi d’etapa dins la història dels armats torrencs, van ser molts els veïns de la vila que van fer d’Armats, com per exemple Pere Abadia, els germans Antonio, Quimet i Blas Girol, Llorenç Folch, Josep Bonan, Jaume Solé, Siscu Ortiz, Josep Mercadé, Oleguer Mateu, Pedro Mellinas, Sebastià Ciuró, Josep Roig, Joaquim Cortés, Josep Marçal, Alberto Vázquez, etc. Entre les incorporacions d’aquesta època, podem detectar un perfil humà i social de persones molt actives al teixit associatiu torrenc.

D’entre les coses que es feien abans i que ara ja no es fan, destaca l’escenografia que es muntava a la façana del castell, encara per restaurar, és clar. Es col·locaven dos bidons encesos amb quitrà que fèiem molt de fum, a banda i banda de la porta del castell. Dos armats custodiaven la porta. Per allí sortien els armats, per la porta del palau dels Icard.

El funcionament d’abans era el següent: Quan s’apropaven les dates de Setmana Santa, s’anava a veure al Capità Manaies al seu taller, i allí s’acordava quan començaven els assajos. No hi havia una junta directiva, ni càrrecs, ni reunions oficials. S’anava a cal Baster i s’engegava la maquinària dels armats.

Es quedava per assajar davant del seu local. S’anaven a buscar les llances, que eren dalt de la sagristia. Quan arribava el dia de la professó s’acordava amb les autoritats el recorregut i la necessitat de tallar la circulació d’alguns carrers. Abans de la professó, els Armats feien el “pasacalle” previ, que durava vint-i-cinc minuts. 

 

1992

El 1992 es crea la Confraria de la Creu-Armats de Torredembarra. Els primers cinc anys seran dirigits per una junta formada per Joaquim Girol Lázaro (president), Antonio Roig, Jordi Figueras, Joaquim Girol Martínez i Josep Manuel Girol. La junta s’ha anat renovant successivament fins a dia d’avui consolidant i ampliant els canvis promoguts des de l’inici de l’entitat.

Aquests anys s’ha renovat el vestuari, s’han ampliat els actes organitzats al voltant de la Setmana Santa, s’ha augmentat el nombre de participants, s’han confeccionat vestes per als diferents grups participants, s’ha millorat l’estètica i el funcionament de la professó i s’ha iniciat i consolidat la participació dels Armats a la Professó del Dolor de Tarragona, el Dimecres Sant.

S’ha creat el grup de penitents, el grup d’aspirants, el grup d’improperis i la banda de timbals.

Es va estrenar la Bandera Principal de la Confraria de la Creu, es va iniciar l’oferiment del Ciri Pasqual a la Parròquia el Diumenge de Rams i es va començar a editar el cartell anunciant la Setmana Santa.

S’han recuperat les caramelles.

A l’inici d’aquesta etapa, els Armats van presentar el nou Estendard, una fusta tallada a mà amb un àliga central amb les ales desplegades, amb la inscripció de l’any 1994 en números romans, un medalló i la bandera amb les inicials SPQR (Senatus Populesque Romanus), confeccionades per Isabel Ciuró.

Després de l’edició del programa de mà del 1994, el 1995 es va editar el que es pot considerar el primer opuscle, un llibre que no s’ha deixat d’editar des d’aleshores i que, any rere any, recull el programa d’actes de la Setmana Santa i inclou textos i imatges sobre la Setmana Santa torrenca. Des de l’any 2000 es fa una presentació solemne de l’opuscle al Pati del Castell.

La confraria de la Creu ha posat en primer pla els homenatges, com els realitzats a mossèn Anton Morell, a Blas Girol, a Joanet Miracle, a Jaume Busquets, els armats que porten 25 anys fent d’armat, als col·laboradors, etc.

Amb els anys s’ha produït una renovació força important de la tropa.

Paral·lelament, el conjunt de confraries de la setmana santa torrenca també han protagonitzat un gran esforç per millorar i restaurar les seves imatges. Així , per exemple, s’ha restaurat el Sant Crist, la Creu de la Missió i la imatge del Natzarè.

 

Ara

Ara toca participar. I pels que us ho mireu de fora, us animo a observar atentament els diferents grups que participen a la processó. Fixeu-vos també en tots els elements carregats de símbols, que ens parlen i ens fan pensar.

Als Armats, cerqueu el Capità Manaies, el vexillum, els signums, la tropa, la trompeta i la banda de timbals.

Passaran els infants del Grup d’Aspirants de la Confraria de la Creu. Ho fan des de la Setmana Santa de l’any 2000.

La Creu de la Missió és una imatge donada el 1945 pels pares redemptoristes.

La Hermandad del Nazareno, en actiu des del 2001, amb la imatge recentment restaurada i la seva banda de timbals.

El Cos de Portants del Sant Crist.

El Grup de Penitents de la Confraria de la Creu, format el 2004, amb la seva vesta fosca i curulla blanca.

El Grup d’Improperis de la Confraria de la Creu, amb símbols de la passió de Crist.

La Banda de Timbals de la Confraria de la Creu, que des del 1999 participa de la professó del Sant Enterrament.

La Confraria del Sant Sepulcre, amb la seva banda de timbals.

El Pas de la Dolorosa.

La Bandera Principal de la Confraria de la Creu, estrenada el 2000 i portada cada any per personalitats relacionades amb la Torre i la Setmana Santa.

Les autoritats i el clergat.

La Banda de Ministrers

I Grup de Coordinadors i Arrengleradors de la Confraria de la Creu.

 

CARAMELLES

La Pasqua de Resurrecció porta sons alegres i en destaquen les caramelles. Aquest contrast sonor és el que defineix a grans trets la Setmana Santa.

Torredembarra té una gran tradició caramellaire. Tenim referències de la dècada de 1930, quan l’orfeó local la Veu del Poble actuava pels carrers cantant caramelles.

La Veu del Poble

Aquesta coral es va fundar el 1901. La presentació oficial es va dur a terme a la vigília de la festa major de Santa Rosalia, estrenant el seu penó, confeccionat a Barcelona. El seu director era Francisco Ciuró i el seu president, Pascual Balsells. Tenien la seu social en un pis llogat al carrer Nou. L’entitat va desaparèixer al cap de pocs anys.

L’Agrupació Coral Torredembarra

L’any 1933 es va crear l’Agrupació Coral Torredembarra sota l’impuls de l’organista de la parròquia Carles Ferrari. La seva primera junta directiva estava presidida per Recaredo Cantero. L’orfeó, format inicialment per 182 cantaires, estava dirigit pel mateix Ferrari i més endavant per Joan Miracle. Curiosament, aquest orfeó va ser conegut popularment amb l’antic nom de “La Veu del Poble”. El domicili social es va establir al carrer Santa Rosalia, al primer pis de l’edifici que hi havia entre el cafè de dalt i el cinema. Durant aquests anys, l’orfeó duia a terme les tradicionals cantades de caramelles per pasqua, concerts i disposava d’una secció dramàtica que representava obres de teatre.

Després de la guerra

Al cap de nou anys d’haver acabat la guerra una colla d’homes, alguns dels quals eren antics caramellaires, van reemprendre el costum de cantar caramelles sense estar organitzats en cap entitat. Això sí, van emprar com a símbol distintiu l’antic penó de la Veu del Poble. També duien la cistella per a recollir els donatius de la gent que els escoltava, en metàl·lic o en espècies.

Massa Coral la Veu del Poble

El 1956 van decidir organitzar-se formalment com a entitat i ampliar el seu camp d’actuació més enllà de les tradicionals cantades de caramelles. La nova associació va néixer amb 53 socis inicials. El seu primer president va ser Lluís Vinyals i la seu social es va establir al cafè del Recreo, al cafè de dalt. El grup va actuar principalment a Torredembarra però també a altres indrets de Catalunya. Joan Boronat, Joan Miracle i Pere Riñé van ser els directors en diferents etapes. Per pasqua cantaven les caramelles pels carrers de la Torre, Clarà, Baix a Mar, al Munts i a l’Hort del Nap. La Veu del Poble va acabar desapareixent a l’inici de la dècada de 1970.

Les caramelles, avui

L’any 2002, la junta directiva dels Armats va proposar recuperar les caramelles. La idea va triomfar i des de llavors diversos Armats junt amb altres persones aficionades al cant preparen cada any les cantades de caramelles per Pasqua. El director és Lluís Batet Miracle, net de Joan Miracle, antic director de la Veu del Poble. Interpreten peces com “Cant de Pasqua”, “Cant de joia” o “Naltros som naltros”. Canten després de l’ofici de Diumenge de Pasqua, i actuen pels carrers del nucli antic.

 

OPUSCLE

Som aquí per iniciar la Setmana Santa i per presentar l’opuscle editat per la Confraria de la Creu. Tenim entre mans un llibre, un opuscle editat amb tot detall, en paper, amb imatges espectaculars, que obre una nova etapa a l’entitat que el promou, la Confraria de la Creu-Armats de Torredembarra.

Aquest volum s’enceta amb la presentació del president de l’entitat, Jordi Rovira Fortuny “Aires nous, compromís amb la tradició”, la salutació de l’alcalde de la vila Eduard Rovira “Noves formes, mateixa essència”, l’article de la presidenta de la Diputació de Tarragona Noemí Llauradó “Patrimoni arrelat” i l’escrit de l’Arquebisbe de Tarragona Joan Planellas i Barnosell “Treball pastoral en temps de Sínode”.

També hi trobareu escrits del rector de les parròquies de Sant Pere Apòstol i Sant Joan Baptista de Torredembarra Joaquim Gras, la memòria de la Confraria de la Creu-Armats de Torredembarra de l’any 2023 signada pel secretari sortint Antonio Roig Morros, la ponència de Jordi Salvat llegida l’any passat en motiu de la presentació de l’opuscle, l’article “Emoció i agraïment” d’Elia Rodríguez agraint la invitació a portar la Bandera de la Confraria amb la seva família; l’escrit de comiat de Jordi Vidal, membre de la junta sortint, agraint la feina feta pels seus companys.

Martí Rovira escriu sobre la seva experiència de ser armat.  Isabel Miracle recorda la seva entrada a la banda ara fa uns quants anys. Lucia López ens parla de la seva experiència com arrengleradora i com a mare d’un armat. Precisament, Íker García explica el mateix però des d’un altre punt de vista amb l’escrit “Setmana Santa en família”. Trinitat Ortega Roca ens il·lustra amb un treball sobre els improperis, els objectes que representen la passió, mort i resurrecció de Crist, evocant escenes bíbliques. Joan Girol escriu sobre l’oferiment del ciri pasqual de l’any passat que va protagonitzar amb la seva família. Josep Francesc Ferrer Val, president de la Germandat de Nostre Pare Jesús de la Passió, aprofita el seu escrit per agrair a la junta sortint la feina feta i comparteix el seu desig de mantenir la bona relació amb l’entitat. Podreu llegir també una invitació que us faig jo mateix a conèixer les ermites de les rodalia.

Hi trobareu el llistat dels membres de l’any 2023 de la banda de timbals de la Confraria de la Creu- Armats de Torredembarra, d’arrengleradores i arrengleradors, d’aspirants i de caramellaires. També hi trobareu els noms de la junta directiva sortint de la Confraria de la Creu, els membres de la junta consultiva i dels responsables de les diferents seccions de la Confraria de la Creu, el llistat dels armats i la llista d’empreses col·laboradores amb l’opuscle.

És un goig tenir i llegir aquest recull per tots els que participeu activament de la Setmana Santa. També és molt interessant per totes les persones que es vulguin informar. I de ben segur que serà una gran eina pels historiadors del futur, que tindran tota la informació ben recollida en aquests opuscles.

 

CONCLUSIONS

Acabo. La Setmana Santa torrenca està consolidada i viu des de fa anys un procés de creixement. Sens dubte, el seu origen i el seu sentit és profundament religiós. Però també estem davant d’un fenomen de cultura popular, de tradició. De manera cíclica, respectant un calendari tradicional, un gran públic envaeix el carrer.

La Setmana Santa torrenca no té comparació, pel nombre de participants i de públic, amb cap dels municipis propers, tret de Tarragona. El viacrucis del matí continua mantenint l’essència d’un recolliment comunitari i la professó del vespre és multitudinària. Els Armats torrencs són admirats a la vila i a fora. I els diferents passos que participen no paren de créixer. El potencial turístic de la Setmana Santa és evident. El nombre de persones que es poden veure als carrers del nucli antic el Divendres Sant no se superen gaires vegades al llarg de l’any.

Darrere aquest moviment humà tan important hi ha una colla d’entitats i de confraries. I voldria acabar la meva intervenció fent una crida a la participació i a enfortir el teixit associatiu torrenc. L’associacionisme cerca temps de qualitat per compartir projectes i il·lusions, recerca i alegria, balls populars i festes majors, solidaritat i teatre, danses i castells, música i defensa dels drets. Les associacions atrauen el personal amb el bocaorella, amb la presència d’algú proper que anima, amb les activitats al carrer o en espais comuns. La presencialitat és el seu punt fort.

L’elogi a l’associacionisme és l’elogi a les mides humanes, a l’escola de valors democràtics que tenim al costat de casa. Es tracta d’exercir, de viure aquests valors: el diàleg, la representació, les eleccions, les juntes, les assemblees, les reunions, la formació, el respecte per tothom, la voluntat d'integració, d’acolliment, d’escolta, d’ajuda. Meravellar-se escoltant i sent escoltat

Davant la voràgine dels nostres temps, seure i compartir projectes, dissenyar-los, gaudir del procés, fer-los grans, refer-los. És un acte totalment a la contra del moment actual. Aturar l'afany de tenir més, per apostar un canvi a l’escala de valors. I sentir-se útil! Cal aportar coses al bé comú. Les entitats ens ho posen fàcil.

L’associacionisme ens mostra que l’èxit no és el resultat, sinó el camí. L’associacionisme ens recorda la força que tenim les persones quan ens unim per passar-ho bé o transformar el nostre món.

La vida en comú és un aprenentatge, és celebració, és intercanvi d’opinions entre persones que pensen diferent, és la capacitat de canviar de parer o de defensar la pròpia postura. La plaça pública, humana i real, és diversitat, és conflicte, és diàleg, és escolta. 

La vida en comú ens espera.



[1] Diario de Tarragona, 15-IV-1871.

[2] El Baix Penadés, 07-IV-1917.


Comentaris

Entrades populars

GIRA JULIVERT 2024!

BAIX GAIÀ. ORIGEN DEL CONCEPTE, IDENTITAT COMPARTIDA I PROJECTES EN MARXA

CRISIS I COOPERATIVISME

LA BRUIXA DE LA SÍNIA DE ROVIRETA

TROBADA DE MULASSES DE CATALUNYA

LA ROCA FORADADA I ELS TÚNELS LEGENDARIS

NOU LLIBRE! DEU RETALLS DE BAIX GAIÀ

9 D'ABRIL: BANC DE LA SALUT

LA PAGESIA A TORREDEMBARRA