HISTÒRIA D’UNA REVOLUCIÓ


“Arribaré al mar en bicicleta”

Jim Morrison (1943-1971)

És curiós com una màquina tan senzilla costés tan d’inventar. Vull dir que la roda i el carro es van inventar fa més de 5.000 anys i en canvi la bicicleta no té més de 200. M’explico. Diuen que la roda va suposar una revolució, que va permetre el transport de pesos impensables fins llavors. Doncs bé, la bici, tal i com la coneixem, és de finals del segle XIX i, per cert, també va suposar una revolució.

El 1790 el francès De Sivrac va inventar-se un vehicle amb dues rodes però no tenia ni pedals ni manillar. S’impulsava amb els peus. El 1818 va ser el torn d’un model anomenat draisiana, sense pedals i amb rodes de fusta, que funcionava també amb l’impuls dels peus a terra. Era un invent car, de ferro, pesat. Tot i això, la seva fama es va escampar per Europa. Darrere aquest invent, trobem al baró alemany Karl Drais von Sauerbronn (1785-1851). I el 1867 Ernest Michaux construeix la primera bicicleta amb pedals, la “Micheaux”. El cas, però, és que els pedals eren a la roda del davant. El 1871 arriba el torn de l’Starley, la bici amb la roda davantera més gran que l’altra i amb cobertes de goma massissa. A la dècada de 1880 apareixen les “bicicletes de seguretat”, amb rodes de la mateixa mida i quadre en forma de diamant. El 1888 ja tenim la bicicleta moderna a punt: Pesa poc, té dues rodes iguals, plat, pinyons, cadena, tubs d’acer, seient còmode i pneumàtics. És la “safety bicycle”, la bicicleta segura.

Poca broma. Teníem la roda inventada però era dura. Calia investigar com podíem amortir les imperfeccions del terra. La cosa va evolucionar al llarg del segle XIX, però va ser Robert Thompson (1822-1873) qui va inventar la solució: la càmera d’aire. El filòsof Ben Irvin defensa que va ser John Dunlop qui va inventar la llanta metàl·lica amb un tub a l’interior ple d’aire comprimit el 1889.

La història s’accelera. El 1890 el preu d’una bici s’havia aconseguit abaratir tant que amb el salari de dues setmanes un treballador britànic ja en podia comprar una. El 1896 s’organitza la primera carrera ciclista de París a Roubaix. El ciclisme apareix a la premsa i als debats de carrer. Diuen que l’ús de la bicicleta provoca tot de malalties. Tothom opina. La bicicleta és visible a les ciutats i a les carreteres. La bicicleta és el símbol dels canvis tecnològics i socials. L’any 1900 París disposa d’un milió de bicicletes censades. Es creen clubs ciclistes i no paren d’aparèixer millores tècniques.

Una de les revolucions que porta la bicicleta és de gènere. Les dones utilitzaren la bicicleta de manera massiva. Van rebre crítiques de tota mena i, fins i tot, insults pel carrer. Era un salt de gegant cap a la igualtat. Calia canviar les robes de les dones que, fins llavors, eren llargues i incòmodes per fer esport. A més a més, aquest nou vehicle va permetre noves relacions amoroses amb persones que vivien més lluny i la cerca d’intimitat allunyada dels espais vigilats tradicionals.

Al segle XX vindrien noves millores per la bicicleta que encara la van fer més popular, com el canvi de marxes, les rodes desmuntables, l´ús de nous materials o la instal·lació de nous accessoris, com les cistelles o les llums. També s’inventarien nous tipus de bicicleta moments i persones diferents, com les plegables o les de muntanya. Els canvis tecnològics i socials d’aquest segle es van anar accelerant. La manera de gaudir del lleure es va transformar.

Comentaris

Entrades populars

21 d'ABRIL: LLEGENDES, RELATS, VOTS DE POBLES I TRADICIONS DE BONASTRE I RODALIA

CRISIS I COOPERATIVISME

La Pedra Alta de Can Ferrer

Societat de Socors Mutus de Torredembarra (1866-1869)

LA RELLISCADA DE SANT MIQUEL

EL COMÚ

JOSEBA LOINAZ + JORDI SUÑÉ

VOTS DE POBLE. TRADICIONS, ERMITES, CREENCES I FESTES POPULARS AL BAIX GAIÀ

EUSEBI MERCADER MERCADER