L'ESCOLETA

Diari de la Torre, núm. 198, agost de 2014, pàg. 24.
Catalunya té una llarga tradició de recerca i pràctica pedagògica al voltant dels valors de l'educació activa. Es tracta d'un model que posa al centre del procés d'aprenentatge els infants, respectant els diferents ritmes maduratius, desenvolupant activitats vivencials amb un ampli contacte amb la natura. Davant dels aprenentatges repetitius i sense sentit, se cerca la construcció del coneixement a partir de la descoberta, la interacció i la investigació amb els objectes i els companys. Alguns exemples d'això que diem els podríem trobar a l'escola moderna de Ferrer i Guàrdia (1859-1909), al pragmatisme d’Eladi Homs (1886-1973) o a l'Escola del Bosc de la Rosa Sensat. A Torredembarra es recorda la tasca del mestre Francesc Blanch (1907-1996) durant la II República. Amb els alumnes organitzà nombroses sortides fora de l’aula. A partir de diversos centres d’interès, es va visitar l’estació de tren, alguna sínia, la impremta, el cinema, el castell, les fàbriques, el taller de dolços, les barques dels pescadors, el riu Gaià, un molí fariner, els pobles de la rodalia, el Roquer, etc. Grans pedagogs avalen aquest model entre els quals podem citar John Dewey (1859-1952), Maria Montessori (1870-1952), Ovide Decroly (1871-1932) o Célestin Freinet (1896-1966).

Darrerament hem vist néixer a prop nostre experiències que reprenen el fil d'aquesta manera de treballar. Vist l'èxit de les pioneres una colla de mestres i de famílies estan impulsant una escoleta al Baix Gaià. Les seves instal·lacions s'ubicaran a Vespella i al setembre obren les portes. Aquesta notícia és bona per molts motius.

En primer lloc, tindrem una escoleta (0-6 anys) gestionada des de la comarca i no pas des de ciutats llunyanes, com està passant amb bona part de la xarxa d'escoles bressol públiques que s'estan privatitzant. Personatges que es van enriquir amb la bombolla immobiliària ara estan guanyant molts calés amb la gestió de serveis adreçats als ciutadans com les escoles bressols construïdes amb els diners de tots. La gestió i els beneficis es quedaran aquí. De fet, l'escoleta no té per objectiu generar beneficis econòmics sinó desenvolupar un projecte educatiu i engrescador on participin tots els sectors implicats de manera democràtica i transparent. És evident que les educadores han de cobrar per la feina que fan. Però és segur que no esperen obtenir guanys de més a mes per a enviar-los a algun paradís fiscal.

En segon lloc, moltes famílies podran gaudir d'un espai educatiu ideal per als seus fills ja que els centres d'interès, els ambients i les dinàmiques es faran partint dels seus interessos i dins un context de natura que envolta l'escoleta.

Finalment, Vespella recuperarà una escola. Els infants són el futur, són la vida. Vespella de Gaià recuperarà la joia de sentir el xivarri dels xiquets i les xiquetes quan surtin d'excursió pel defora. Tothom s'hi pot apuntar. No cal ser de Vespella, però és aquest poble el que tindrà la joia de tornar a tenir un centre educatiu després de tants anys.

Trobareu "La Tribu del Gaià" al facebook, al correu electrònic escoletagaia@gmail.com i a diferents locals culturals on estan presentant la seva proposta -ja han passat per la Biblioteca Mestra Maria Antònia, Ona la Torre, la Fira d'Entitats d'Altafulla, el Cafè la Cantonada i la Biblioteca Pública de Tarragona-.

IBI. Heu vist que ja ens han cobrat l'IBI? Heu calculat quan us ha pujat? A mi em surt un 13% més car que l'any passat. He repassat la premsa local dels mesos anteriors i tots posaven que l'IBI s'incrementaria un 4,9% -el tipus impositiu-. No ho entenc. Veient com es gasten els diners de tots... no em sembla bé!

Comentaris

Entrades populars

GIRA JULIVERT 2024!

BAIX GAIÀ. ORIGEN DEL CONCEPTE, IDENTITAT COMPARTIDA I PROJECTES EN MARXA

CRISIS I COOPERATIVISME

LA BRUIXA DE LA SÍNIA DE ROVIRETA

21 d'ABRIL: LLEGENDES, RELATS, VOTS DE POBLES I TRADICIONS DE BONASTRE I RODALIA

TROBADA DE MULASSES DE CATALUNYA

NOU LLIBRE! DEU RETALLS DE BAIX GAIÀ

9 D'ABRIL: BANC DE LA SALUT