A Vilabella tenen documentades diverses festivitats que s’han
perdut. Antigament, per exemple, celebraven Sant Sebastià, una festa votada i
la parròquia posseïa alguna relíquia del sant. El 1583 van començar a celebrar
una altra festa votada, la de Sant Vicenç que es va perdre al cap dels anys.
També celebraven Santa Anna des del 1585. També es va deixar perdre. El segon
diumenge de novembre celebraven la Mare de Déu del Patrocini, des de temps
immemorials i fins a meitat del segle XIX. Els vilabellencs representaven el
ball parlat de la Mare de Déu del Patrocini. Fins a meitat del segle XIX la
festa més important era coneguda amb el nom de la festa major de les Blanques.
Al segle XVI ja se celebrava. L’objectiu de la celebració era demanar a la Mare
de Déu que allunyés de la terra la boira que impedia madurar a les ametlles i
als altres fruits. Es ballava el Ball de les Blanques. Tot això ho he llegit a
l’interessant llibre del Jaume Aguadé titulat Vilabella.
Història i vida d’un poble (Institut d’Estudis Vallencs, 1990)
ELS INICIS DEL CATALANISME AL BAIX GAIÀ
Jordi SUÑÉ (2008): Els inicis del catalanisme al Baix Gaià", Estudis Altafullencs , núm. 32, Pàg. 119-144 El podeu llegir sencer al Raco.cat . Llegiu l'article ampliat al llibre 10 retalls de Baix Gaià .

Comentaris