ALGUNES PROPOSTES PEL FOMENT DE LA LLENGUA CATALANA


La pandèmia provocada pel COVID 19 ha provocat un efecte inesperat en l'ús de la llengua catalana que, com tantes altres coses, posa de relleu crisis que ja teníem i que eren invisibles. La llengua catalana ha deixat d'usar-se en gran mesura entre els infants i joves. Les causes poden ser moltes i caldrà analitzar-les. Apuntem-ne algunes:

-Els mitjans audiovisuals que usem a través d'internet són majoritàriament en castellà.

-Les grans plataformes digitals on es visualitzen pel·lícules i  sèries estan en castellà.

-La presencialitat als centres educatius al llarg del 2020 es va reduir. 

-La Televisió de Catalunya no ha pogut oferir continguts de qualitat en català per infants i joves des de fa alguns anys, tret d'algunes sèries exitoses com Merlí. 

-L'associacionisme del país, autèntic motor de tantes coses, porta més d'un any confinat.

Si els infants i joves no aprenen la llengua catalana un món es perdrà, una manera de viure. Mentre això no passi, aquesta generació deixarà de gaudir d'un tros de món que té el nom de les seves muntanyes, de les seves festes, de les seves tradicions, dels records, de la memòria dels avis, dels contes, etc. en català. Si aprenen la llengua, si se la fan seva, s'obren a un món. Suma, no resta. Sumar llengües, sumar móns. Sentir-se del lloc, sentir-se part, gaudir de les festes, estimar la terra també és això.

Per tot plegat, faig algunes propostes:

1.- Cal facilitar l'accés a la formació dels adults. Calen cursos de català a tots els barris, totes les associacions, sindicats, comunitats, centres religiosos, etc. Cal que les administracions públiques encapçalin una onada de formació sense precedents.

2. Calen convenis amb les entitats per tal que fomentin la llengua catalana en les seves activitats. Aquests convenis poden incloure formació, correcció de textos, etc.

3. Fem-ho fàcil i divertit als que ens visiten o vénen a viure aquí: a la restauració, el paper damunt del qual dinem, normalment amb el logotip de l'empresa, que sigui un petit diccionari amb el vocabulari bàsic, en tots els idiomes. A Euskadi ja ho fan. 

4. Campanya de publicitat. Creem una marca, una frase, una campanya que sigui a tot arreu: murals, cartells, pancartes, animant a tothom a donar corda al català.

Comentaris

Entrades populars

VOTS DE POBLE. TRADICIONS, ERMITES, CREENCES I FESTES POPULARS AL BAIX GAIÀ

VARA PER TRES!

CONXITA MONRÀS CASAS I RAMON ACÍN

QUI VA MORIR A LA GUERRA DEL RIF?

PERE GIBERT RECASENS DE LA POBLA DE MONTORNÈS

18 d'ABRIL: ACTE DE COMMEMORACIÓ DELS 90 ANYS DE LA PROCLAMACIÓ DE LA II REPÚBLICA

JOSEBA LOINAZ + JORDI SUÑÉ

GIRA JULIVERT 2021!

BAIX GAIÀ. ORIGEN DEL CONCEPTE, IDENTITAT COMPARTIDA I PROJECTES EN MARXA